Johanna Maria Roels heeft vanuit haar lespraktijk in het Deeltijds Kunstonderwijs een pianopedagogiek ontwikkeld waarbij verschillende dimensies van muzikaliteit zoals luisteren, ontwerpen, noteren, uitvoeren en reproduceren op elkaar worden betrokken. De methode heeft een interdisciplinair karakter door de integratie van beeldende expressie.

Resultaten van de methode werden neergelegd in haar boeken Kinderen op vleugels (2002) en Kinderen op vleugels 2, Analytisch Praktisch Werkboek (2015). Sinds 2000 werden resultaten van haar werkwijze geïntroduceerd in haar vakdidactische cursussen aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen en gecommuniceerd op talrijke nationale en internationale congressen. Aan de Universiteit van Antwerpen - departement Opleiding- en Onderwijswetenschappen - heeft haar werk een verdieping gekend en dit heeft geresulteerd in een doctoraal proefschrift en verschillende publicaties in internationaal peer-reviewed ISI-tijdschriften op vlak van music education. Als postdoctoraal onderzoeker zet zij haar werk verder aan de universiteit.

‚Äč